Share via:
Timp de citire: 4 minute
Care este una dintre provocările pe care le trăim azi?
Cu siguranță supraaglomerarea. Fie că vorbim despre mediul profesional sau cel personal, supraaglomerarea este elementul prezent în gândurile noastre, în lista de taskuri, în obiectivele și aspirațiile pe care ni le setăm.
Astfel, este firesc să ne simțim copleșiți și mai obosiți decât ar trebui să fim.
De aici și până la neglijarea sănătății, a relațiilor și a bunăstării mintale, e doar un pas, iar burnout-ul se află la nici 2 pași distanță.
Ce facem într-un mod disfuncțional? Prin ce alimentăm păstrarea acestei supraaglomerări în viețile noastre?
Motivele pe care le-am identificat în discuția de care îți pomeneam la început, ar fi:
- petrecem prea mult timp conectați la dispozitivele digitale
- prioritizăm în mod deficitar lucrurile în viața noastră
- nu avem dezvoltată abilitatea de a spune NU
Să le luăm pe rând.
1. Timpul pe care-l petrecem ancorați în social media, ne fură câteva ore din timpul zilnic.
Un grafic realizat de către Techjury despre timpul petrecut pe rețelele sociale vine cu date statistice șocante:
- un adult petrece în social media cca 2 ore și 31 minute (sunt incluse toate rețelele)
- timpul unui utilizator de Facebook este de minim 40 minute, până la câteva ore
- un adolescent petrece în social media între 5 ore – 8 ore și 39 de minute
Cum ne afectează viața acest aspect?
Nu doar că pierdem noțiunea timpului atunci când navigăm în online, dar ne epuizăm energia mintală mult mai repede, iar acest lucru ne afectează starea generală de bine.
Informațiile vizuale și auditive cu care suntem bombardați în rețelele sociale ne afectează, la propriu, funcționarea creierului, producând acel digital burnout de care vorbesc tot mai mulți specialiști în sănătate mintală.
2. Prioritizarea: atunci când nu știm să ne facem lista de priorități, nu facem altceva decât să permitem factorilor externi să ne modeleze programul.
Când nu e clar care e obiectivul zilei la locul de muncă și care e obiectivul zilei pentru mediul familial, deja e posibil să avem un amalgam de obiective și taskuri în cap, iar supraaglomerarea aceasta cognitivă să ne afecteze capacitatea de concentrare, nivelul de energie și echilibrul emoțional. Supraaglomerarea cognitivă este un factor de stres.
3. Abilitatea de a spune NU se antrenează ca orice abilitate și este, în opinia mea, cheia sigură către simplificare și armonie.
Din păcate, foarte puțini reușim să luăm decizii sau să acționăm cu o conștientizare deplină și astfel ne trezim că avem de făcut lucruri pe care nu am mai vrea să le facem, că trebuie să facem taskul x sau y pentru cineva pentru că ne-a fost jenă să refuzăm, că lista de to do este mult mai lungă decât putem duce, la propriu, într-o zi obișnuită.
Ei bine, dar cum am putea să reușim tot ce ne propunem, fără să ne destabilizăm echilibrul fizic, psihic și emoțional?
Conștientizând supraglomerarea și eliminând-o treptat din viețile noastre.
Găsirea unui echilibru între obiectivele pentru care muncim și starea de bine pe care ne-o dorim fiecare, nu se poate dobândi altfel decât prin conștientizare și apoi decizii asumate.
Iar aici aș avea câteva recomandări:
- Limitează timpul pe care în petreci în social media. Fă un test: pune alarma să sune după 10 sau 20 de minute și apoi accesează rețele sociale. Nu-ți va veni să crezi cât de repede ”au zburat” minutele setate.
- Învață să îți stabilești lista de priorități. Ideal e să ai o prioritate pe zi pentru planul personal și una pentru cel profesional, dar nici eu nu reușesc să fac asta tot timpul, așa că merg pe o listă de 3. Prioritizează activitățile care contează cu adevărat pentru tine și asigură-te că una dintre prioritățile zilnice este timpul de relaxare și odihnă.
- Planifică-ți timpul. Folosește o agendă sau o aplicație de organizare pentru a-ți programa activitățile. Asigură-te că aloci timp atât pentru muncă, cât și pentru timp liber și relaxare. Eu folosesc o agendă simplă, nedatată, pentru organizarea zilnică, iar Agenda Simplității pentru planificarea săptâmânală. Lucrez cu două agende, dar acesta este modelul care pe mine mă ajută să fiu organizată. Te invit să-ți găsești propriul tău model.
- Învăță să spui “nu”. Nu poți face totul pentru toată lumea. Învață să spui “nu” pentru a-ți proteja timpul și energia. Când vei conștientiza câtă liniște poți dobândi după ce ai reușit să-ți antrenezi această abilitate, nu te va mai opri nici teama de a nu dezamăgi oameni, nici teama de critică. Când costul cu care faci anumite lucruri este prea mare, când plătești cu energie și echilibru, crede-mă, te costă prea mult și e important să știi să spui NU. Fă acest exercițiu de a spune ”nu”, nu doar cu ceilalți, ci și cu lista ta de taskuri și obiective.
Îți las și două recomandări de carte, care te pot ajuta să reduci din supraaglomerarea toxică pe care poate o resimți și tu în viața ta:
- Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less, de Greg McKeown (în traducere mot-a-mot: Esențialismul – căutarea dispiplinată a ”mai puținului”).
Cartea este un ghid excelent pentru a învăța cum să identifici și să te concentrezi asupra celor mai importante lucruri din viață, eliminând zgomotul lucrurilor inutile care te pot destabiliza. - Puterea Simplității, cartea pe care am scris-o dintr-o nevoie stringentă de simplificare, autocunoaștere și echilibru. Sunt poveștile mele de viață și viziunea pentru o viață mai simplă, dar mai plină de sens. O găsești pe Bookzone la un super preț.
Pentru a reuși tot ce-ți propui fără a-ți destrăma echilibrul personal, începe prin a-ți stabili priorități clare, apoi asigură-te că poți să spui “nu” când este necesar și că acorzi atenție stării tale de bine
Astfel, vei putea să-ți atingi obiectivele cu adevărat importante fără să-ți compromiți echilibrul personal.
Mă bucur să evoluăm împreună!
Adriana
Share via: