Share via:
- vei cunoaște principalele roluri pe care trebuie să ți le asumi pentru ca afacerea ta să funcționeze
- vei putea evita principalele 3 greșeli pe care majoritatea soloprenorilor o fac la începutul parcursului lor antreprenorial
În primul an de activitate, conform statisticilor, 2 din 3 antreprenori se simt copleșiți din cauza rolurilor multiple pe care e necesar să le acopere în business și nu mai au timp pentru a face ceea ce le place cu adevărat, adică fix activitatea pentru care s-au apucat de business.
Este o statistică pe care o pot confirma, cu date reale, din ceea ce am observat în activitatea mea de specialist în branding.
Am pierdut șirul discuțiilor cu clienți care îmi spuneau: ”Eu vreau să-mi văd de activitatea mea, vreau să fac ceea ce-mi place. De ce trebuie să fac lucrurile care nu-mi plac și oricum nu știu să le fac corect?!”
Realitatea, uneori neplăcută, este că entuziasmul specific oricărui proiect inițiat din pasiune, ne poate distorsiona percepția cu privire la dimensiunea reală a antreprenoriatului.
Mai ales pentru un soloprenor, lucrurile pot fi cu atât mai provocatoare cu cât nu are cui delega nici un task deoarece întreaga afacere este gestionată de acesta.
Ca o paranteză de clarificare, un soloprenor este un antreprenor/ o antreprenoare care își desfășoară activitatea singur/ă, fără angajați.
Ei bine, pare și firesc să te ia ”curentul de ape” pe sus și să te trezești complet debusolat/ă și lipsit de soluții.
Unde greșesc cei mai mulți soloprenori începători (am făcut și eu greșeala aceasta) e că nu își clarifică în detaliu ”pălăriile pe care le poartă” în afacerea lor, iar în scurt timp se trezesc frustrați din cauza unui motiv evident:
au impresia că nu au făcut nimic, că au bătut pasul pe loc, când în realitate, programul lor a fost asaltat de tot felul de alte taskuri care nu au legătură directă cu munca pe care ei iubesc să o facă.
Dar, cum gândirea de tip alarmist nu îți oferă soluții prea bune, hai să vedem care sunt cele mai comune 7 roluri pe care le ai ca soloprenor și cum poți rezolva situația în care te copleșesc sau, mai grav, te fac să te iei în calcul opțiunea de a renunța.
E posibil să te afli zilnic în aceste roluri:
Manager general: trebuie să gestionezi toate aspectele operaționale ale afacerii, cum ar fi administrarea timpului, gestionarea resurselor, stabilirea bugetelor și planificarea activităților zilnice.
Agent de marketing: probabil știi și tu, marketingul este ingredientul principal al succesului și partea esențială pentru a atrage clienți. Din acest rol trebuie să creezi și să implementezi strategii de marketing online și offline, pentru a crește vizibilitatea afacerii tale și pentru a aduce noi clienți.
Agent de vânzări: ești responsabil pentru vânzarea produselor sau serviciilor, iar ca atribuții principale sunt identificarea potențialilor clienți și încheierea contractelor și vânzarea produselor.
Manager de relații cu clienții: menținerea relației cu clienții existenți este la fel de importantă ca atragerea celor noi. Un client mulțumit te va recomanda cu căldură, iar recomandările directe sunt surse importante de noi clienți.
Manager financiar: menținerea unei evidențe financiare precise și gestionarea bugetului sunt esențiale. Trebuie să urmărești veniturile și cheltuielile, să plătești taxele, să ții contabilitatea primară.
Creatorul de produse/servicii: dezvoltarea de noi produse și îmbunătățirea produselor și serviciilor oferite este un factor important în procesul de atragere și menținere a clienților, așadar acest rol este unul pe care ți-l asumi pe toată durata de viață a afacerii.
”Omul bun la toate”: responsabilul de birotică și consumabile, responsabilul de curățenie, tehnician IT, specialist în relații publice, specialist în branding, managerul de achiziții și relații cu furnizorii, agent call center etc.
Te simți deja copleșit/ă, nu-i așa?
Desigur, pe măsură ce afacerea crește, este posibil să poți delega unele dintre aceste responsabilități sau să angajezi specialiști în domenii specifice și să treci la nivelul de antreprenor.
Dar, până să poți ajunge la această etapă, iată care ar fi cele 3 greșeli pe care le-ai putea evita:
Ignorarea realității: atitudinea ”lasă, că lucrurile se rezolvă din mers” și necunoașterea tuturor rolurilor pe care le ai, nu este o strategie deloc inspirată. A privi în altă parte decât spre realitatea din afacerea ta, nu te ajută. Am fugit și eu de analiză și introspecție, dar până la urmă tot acolo am ajuns – la a sta în față cu toate fricile, responsabilitățile, dar și resursele mele și doar așa am putut să depășesc blocajele pe care le-am întâmpinat.
Te poate ajuta scrierea tuturor activităților pe care le faci pe parcursul unei săptămâni/ luni și poți vedea cu claritate ce merită să faci în continuare și ce ar trebuie delegat către un colaborator extern.Planificarea defectuoasă: la acest capitol am avut mari provocări deoarece, din dorința de a nu refuza (și a nu supăra) pe nimeni, îmi schimbam programul în funcție de diverse solicitări de moment. Am ajuns să aloc prea mult timp anumitor lucruri care nu mă ajutau să-mi cresc afacerea, lăsând deoparte alte aspecte importante, iar acest lucru s-a văzut, nu doar în încasări, ci și în echilibrul meu personal și profesional.
Ce te-ar putea ajuta este crearea unui program bine structurat și prioritizarea sarcinilor esențiale, dar mai ales antrenarea abilității de a spune NU.A nu acționa la timp: poate una dintre cea mai costisitoare greșeli este a fi conștient de o anumită probemă, dar a amâna rezolvarea ei. Într-o afacere, amânarea nu rezolvă problemele, din contră, de cele mai multe ori le amplifică. Dacă simți că te epuizează anumite roluri, vezi cum ai putea găsi resursele pentru a externaliza. Dacă vezi că anumite lucruri nu merg, nu amâna schimbarea lor. Amânarea nu face alteva decât să te coste timp, energie și bani.
Recomandarea de carte pe care ți-o fac azi este The Lean Startup: Cum să creezi și să dezvolți o afacere de succes cu mai puțini bani, scrisă de Eric Ries (o găsești pe Bookzone, aici). Cartea oferă direcții valoroase pentru crearea și gestionarea unui start-up, într-o lume în care e necesar să fim mereu inovativi și atenți cu finanțele de care dispunem.
Te încurajez să pui pe hârtie rolurile tale, să identifici cu claritate pălăriile pe care le porți în afacerea ta și să intervii acolo unde e necesară schimbarea.
Nu spun că vei scăpa de toate provocările, însă, cu siguranță, ți se va clarifica ce merită să faci în continuare și ce e necesar să externalizezi.
___________________________________________
Dacă vrei să treci la un next level în plan personal sau profesional, poți începe de aici.
Când ești pregătit/ă, te invit să explorezi aceste 2 resurse:
Jurnalul acceptării de sine – Prin intermediul unui proces de 30 de zile de acceptare de sine poți descoperi blândețea, iertarea și puterea de a te iubi mai mult. Poate fi un cadou pentru tine sau o femeie specială din viața.
Branding & Business Cards – carduri cu 90 de întrebări de coaching menite să îți ridice la fileu întrebări importante despre lansarea și dezvoltarea brandului și afacerii tale. Deseori, nu știi ce poți îmbunătăți până nu primești o întrebare bună.
Share via: