Share via:

Dacă ai pornit pe drumul soloprenoriatului cu siguranță ai întâmpinat deja unele provocări pe care nu le-ai luat în calcul de la bun început.
Parcursul tău poate fi anevoios și plin de provocări, iar călătoria spre succesul mult visat, pare deseori compromisă.
Întâmpini diverse obstacole ce pot încetini ritmul progresului tău, iar acest lucru înseamă costuri de timp, energie și bani.
În acest articol, mi-am propus să îți arăt trei aspecte esențiale care îți pot împiedica avansul ca soloprenor, dar și să-ți ofer soluții alternative pentru a depăși aceste provocări.
Cele 3 provocări, pe care le-am experimentat și eu la început:
- Lipsa de claritate
- Lipsa delegării
- Suprasolicitarea
Ca toți soloprenorii începători, e posibil să te implici în toate aspectele afacerii tale. De la chestiunile organizatorice, la dezvoltarea produselor până la marketing și relația cu clienții – ajung în gestiunea ta toate sarcinile acestea.
Deși nu ai claritate în etapele pe care trebuie să le parcurgi, iei fiecare zi așa cum vine, cu reușitele sau provocărlle ei.
La început, poți îndeplini cu succes multe roluri.
Acoperi taskuri diverse și o faci cu bucurie și asumare, dar, în timp, această abordare poate duce la scăderea energiei, stres accentuat și eficiență redusă în activitățile de zi cu zi.
Încercarea de a face totul singur nu doar că îți limitează capacitatea de a face față volumului mare de muncă, dar îți diminuează și timpul pe care l-ai putea investi în strategii de creștere sau inovare a afacerii tale.
Cum încearcă cei mai mulți soloprenori să rezolve această problemă?
Unii se străduiesc să lucreze mai multe ore în fiecare zi pentru a acoperi toate sarcinile.
Alții apelează la utilizarea unor instrumente și programe de lucru pentru a automatiza sau externaliza anumite sarcini.
Cei mai mulți se lansă purtați de o inerție antreprenorială, utilă pe termen scurt, dar foarte păguboasă pe termen lung deoarece nu au control, nu au claritate și nici predictibilitate asupra creșterii afacerii lor.
M-am regăsit și eu aici în primul an de activitate și mi-am dat seama că nici a lucra mai multe ore, nici a testa tot felul de metode sau intrumente și nici a mă lăsa condusă de factori din exterior, nu sunt soluții benefice pe termen lung.
Am încercat să externalizez anumite procese, dar fără proceduri de colaborare și livrabile clare, nu am avut rezultatele dorite.
De ce nu funcționează aceste soluții?
A lucra mai multe ore duce inevitabil la suprasolicitare.
Suprasolicitarea constantă poate duce la epuizare și la o calitate scăzută a muncii. Externalizarea poate fi costisitoare și necesită o gestionare atentă a colaboratorilor externi. Automatizarea poate ajuta, dar unele sarcini necesită încă implicare personală pentru a asigura o experiență de calitate pentru clienți.
Cum aș rezolva acum această problemă, dar în mod diferit, ajutându-mă de lecțiile învățate în ultimii ani?
Mi-aș clarifica din start viziunea.
Până nu aș ști cu exactitate ce livrează brandul meu, cine este clientul meu ideal și ce problemă îi rezolvă produsul sau serviul meu, nu aș investi deloc în crearea de produse și servicii sau în promovarea online.
Aș clarifica obiectivele, etapele de lucru și sarcinile de zi cu zi. Fără a ști către ce mă îndrept și care sunt etapele pe care trebuie să le parcurg, nu m-ar arunca să cumpăr metode sau instrumente de lucru.
Mi-aș evalua abilitățile și aș stabili ce-mi pot asuma și ce ar trebui să externalizez.
În loc să mai încerc să fac totul de una singură, mi-aș evalua abilitățile, procesele de lucru și timpul pe care l-aș putea investi, fără să-mi pun în pericol echilibrul.
Aș identifica sarcinile care necesită o expertiză specifică și pe care nu le-aș putea realiza eficient. Apoi, aș căuta colaboratori sau freelanceri pentru a externaliza acele sarcini pe care ei le pot face mai bine și mai eficient decât mine.
Mi-aș crea o rețea de profesioniști la care să pot apela pentru taskuri foaret specifice, ori de câte ori aș avea nevoie.
Totodatăm m-aș asigura că am proceduri clare, livrabile bine definite și o comunicare deschisă cu colaboratorii mei pentru a obține rezultatele dorite.
Aș prioritiza obiectivele esențiale. Mi-aș orienta atenția spre ceea ce e cu adevărat important și pe pot face cel mai bine. Până nu aș avea o structură clară de lucru, cu obiective, etape și sarcini pentru următoarele 6 luni, aș pune în stand-by toate acele activități care nu fac altceva decât să-mi consume din timp și energie, precum:
discuțiile și întâlnirile gratuite cu clienți care nu se încadrează profilului de client ideal
creionarea de noi produse sau servicii, de dragul diversificării
parcurgerea de cursuri de dezvoltare personală și profesională, pe alte teme decât acelea care m-ar ajuta să rezolv chestiuni specifice din afacere
crearea de conținut text sau video ”doar să testez ce funcționează” fără a ține cont de nevoile reale ale clientului meu ideal
Soloprenoriatul poate fi o călătorie antrenantă. Îți poate aduce provocări majore, dar și satisfacții peste măsură. Ce face diferența între reușita afacerii sau eșecul ei este tocmai capacitatea ta de a fi treaz – de a privi cu detașare ceea ce se întâmplă în afacerea ta pentru a schimba ce nu funcționează.
Dacă simți că ai avea nevoie de susținere în etapa în care te afli, e posibil să te ajute o sesiune de consultanță cu un Business Coach.
Sau, dacă vrei să explorezi în ritmul tău perspectiva de branding & business coaching, îți pot fi de folos Branding & Business Cards.
Cardurile vin cu 90 de întrebări selectate din cele peste 200 de ore de consultanță cu clienții mei. Sunt întrebări bune, valoroase, pe care merită să le explorezi, mai ales dacă simți că afacerea ta are blocaje și nu știi exact de unde vin aceste blocaje.
Te invit să le descoperi!
Share via: